Almanak: Irn-Bru.

Irn-Bru, ’Iron Brew’, is de fel oranje frisdrank uit Schotland en is ook bekend als Scotland’s other national drink. Ná whisky dus. De drank is razend populair, een echte working class beverage en in soms controversiële campagnes wordt Schots nationalisme bepaald niet geschuwd.

In 1921 werd Irn-Bru voor het eerst geproduceerd in het Schotse stadje Falkirk, ongeveer halverwege Glasgow in Edinburgh voor wie er heen wil. De drank heette toen Iron Brew. Door wetsveranderingen mocht de drank vanaf 1946 niet langer brew heten, omdat de drank geen product is van brouwen. De big boss van het bedrijf bedacht om maar wat letters te verwijderen zonder de uitspraak aan te tasten: Irn-Bru. Met een rrrrollende r in Irn. De drank is ontzettend Schots en dito geliefd. Toen het eerste Schotse McDonald’s-filiaal werd geopend werd de fout gemaakt het fluorescerende goedje niet op te nemen in het assortiment. Epic fail natuurlijk: protest volgde en McDonald’s kwam terug op het besluit. De tweede nationale drank schijnt tevens ontiegelijk goed te werken tegen katers. Katers die de avond ervoor veroorzaakt werden door die eerste nationale drank.

Four and a half inches of controversy

Irn-Bru advertising wordt geliefd en gehaat om de naughtiness. ’Made in Scotland, made from grinders’ was jarenlang de slogan en  televisiecommercials zoals die met een jonge vrouw die de drank omschrijft als ’four and a half inches of pleasure’ deed reeksen wenkbrauwen fronzen. Billboards waarop een koe figureerde met daaronder de tagline When I’m a burger I want to be washed down with Irn Bru resulteerde in maar liefst 700 klachten. Meer controverse: een reclamespotje in fifties-setting met moeder achter de piano en vader en twee kinders zingend eindigde met de moeder zingend ’… even though I used to be a man’. De campagne was op tv in 2000 maar toen de spotjes weer op tv kwamen in 2003 volgden er 17 klachten omdat de commercials beledigend zouden zijn voor de transgendergemeenschap. De campagne ging uiteindelijk off the air, niet vanwege de zinsnede, maar omdat een fragment waarin de moeder zicht scheert als potentially offensive werd gezien. Recenter wordt ingezet op Schots nationalisme, zoals de dochter die haar Engelse vriendje en diens hond Wembley meeneemt naar haar Schotland-minnende vader of meer generieke ongepaste situaties als de moeder met de nieuwe push-up-bh of de worst blind date ever. Allemaal vergezeld van de slogan Irn-Bru gets you though. Iemand maakte op Het Internet deze fijne commercial-compilatie to give you a proper impression.

Unbelievable stuff

Vijfendertig jaar na de introductie van Irn-Bru No Sugar kwam AG Barr omwille van nieuwe Britse heffingen op suikerhoudende dranken vanaf 2018 met Irn-Bru Xtra. Deze drank is vergelijkbaar met de reeks Zero-varianten van Coca-Cola: wel de smaak, niet de suiker. Echter ook met speciale krachten, getuige de verklaringen van de personen in onderstaande commercial. Irn-Bru is niet verkrijgbaar in Nederland dus voor wie binnenkort de Noordzee oversteekt en nog Mandarijn wil spreken of – jawel – herrijzen uit de dood: make Irn-Bru Xtra your beverage of choice. Here’s tae ye!

Smaken Irn-Bru, Irn-Bru No Sugar en Irn-Bru Xtra

Producent AG Barr, Cumbernauld, Schotland, Verenigd Koninkrijk

0 Kommentare zu “Almanak: Irn-Bru.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *